lunes, 18 de julio de 2011

Llocs Sostenibles. Credit 4.1: Accés al transport públic

Quina quantitat de CO2 emeten els usuaris per arribar al nostre edifici? Què podem fer per reduir-la? Com afecta a l'entorn inmediat?

Aquest crèdit fa referència al cost energètic derivat del desplaçament d'usuaris. Per a reduïr els costos energètics en aquest sentit hem de veure primer les xarxes de transport públic de que disposem. Si el nostre edifici està a menys de 800 metres caminant d'una parada de tren, tramvía o metro obtenim 6 punts. Si està a menys de 400 metres d'una parada d'autobus amb dues o més línies també.

Les lleis de la física ens diuen que tot transport de matèria requereix energia. Podem calcular aproximadament el consum d'energia dels usuaris seguint aquesta taula. Per calcular el consum de CO2 premeu aquí.

L'escenari ideal seria que tots els usuaris es desplacin a peu o en bicicleta. Identificant els usuaris i calculant el nombre de viatges i la distància sabrem el mínim de CO2 diari. Donat que molts usuaris venen de lluny, l'ús del transport públic és imprescindible, i el nostre objectiu és que tots els usuaris combinin el tranport públic amb anar a peu o en bici. 



L'ús del cotxe privat té repercusions negatives en molts aspectes. Per començar és el que emet més CO2. A més requereix molt d'espai a la carretera, ja que la majoria de cotxes no van plens. Aixó implica un sobredimensionament de les infraestrucutres!! També requereix més espai d'estacionament. A nivell urbanístic és una perversitat ja que els municipis satèlits demanen moltes places d'aparcament per habitatge, cotxes que durant el dia dormen en parquings de ciutat. RESULTAT:  més parquing en origen i en destí. 




En origen aquesta excessiva demanda es supleix donant soterranis als edifics (SI, senyores i senyors, edificis de 3 soterranis i dues plantes pis) o bé comprant places de parquing externes (SI, Senyores i senyors, moltes d'elles contruïdes per la mateixa administració). En destí (lloc de treball) aquesta demanda es tradueix no només en més soterranis, també en parquings en cobertes o grans extensions d'asfalt augmentant la fantàstica escorrentía d'aigua amb contaminants i augmentant l'efecte illa de calor.

Tenim varies mesures que podem aplicar per reduïr els contaminants derivats del transport. Podem fomentar l'ús del transport públic premiant els treballadors que l'utilitzin amb vals de descompte per a bars i restaurants de la zona. Podem prioritzar l'aparcament de cotxes compartits o de carsharing.

En edificis amb molts usuaris de pas és interessant colocar un mapa del transport públic dels voltants, amb horaris, així com telèfons d'interès. Fer un sondeig anual sobre les prioritats de transport dels usuaris ens permetrà dissenyar un plà d'incentius ajustat a la realitat i a mes de reduïr les emissions de CO2 podem facilitar el transport dels usuaris i millorar-ne la seva qualitat de vida.

Crèdits relacionats: 



Seguir a LeedCatala en Twitter

No hay comentarios:

Publicar un comentario